« Povratak na sadržaj Broj 12 | Godina 2018

Presjek tržišta osiguranja u 2018.

Potencijal industrije konačno se počeo ostvarivati!

Ukupna bruto premija domaćih osiguranja u prvih deset mjeseci tekuće godine porasla je na 8,35 milijardi kuna, što je 9,52 posto više nego u prvih deset mjeseci solidne 2017. godine. Pritom je premija neživotnih osiguranja dosegla 5,7 milijardi kuna što je za 500 milijuna kuna više nego godinu ranije ili 9,81 posto plusa, dok je premija svih vrsta životnih osiguranja porasla s 2,4 na 2,6 milijardi kuna ili 8,9 posto više nego u 2017. godini
Slika hrvatskog gospodarstva, unatoč problemima, više nije turobna. Gospodarstvo stabilno raste već tri i pol godine. Njegov glavni motor je osobna potrošnja građana koja raste 44 mjeseca zaredom. Optimizam, više plaće i ‘bitka za svakog radnika’ koja se odvija u realnom sektoru donijela je dugo očekivani predah od kriznih tema. U sektoru osiguranja 2018. bit će zapamćena kao jedna od najboljih godina u kojoj je zabilježen strelovit rast premije i u kojoj se malo, pomalo, odustalo od konkurentske borbe rušenjem cijena, a naglasak se počeo stavljati na kvalitetu usluge, od čega koristi imaju i osiguranja i njihovi klijenti. Dok BDP raste nešto manje od tri posto, industrija osiguranja raste gotovo devet posto, barem u prvih deset ovogodišnjih mjeseci.
U segmentu neživotnih osiguranja tektonskih promjena nije bilo. Glavninu premije i dalje diktira tržište automobila i ostalih cestovnih vozila, ponajprije obvezno auto i kasko osiguranje. Pritom 1,84 milijarde kuna bruto premije otpada na osiguranje od odgovornosti za upotrebnu motornih vozila što je porast od 6,64 posto ili 115 milijuna kuna

Naši sugovornici kažu nam kako sektoru gode pozitivna kretanja u osobnoj potrošnji, porezna reforma, odlična prodaja novih vozila, rekordno niske kamatne stope, ali i ulaganja iz proteklih godina koja su omogućila izvrsne rezultate u ovoj. Prema svemu sudeći nema razloga da se solidne stope rasta ne nastave u 2019. koju će kao i ovu godinu obilježiti sveopća digitalizacija i nastavak konsolidacije tržišta na kojem neće biti mjesta za igrače koji se nisu pripremili na nove okolnosti. Velika novost u 2019. je i novi Zakon o osiguranju koji nosi novi režim i način distribucije osiguranja te obaveznu godišnju edukaciju brokera u trajanju od 15 sati godišnje. To će osim društava za osiguranje obuhvatiti i gotovo 20.000 fizičkih osoba koje se bave distribucijom osiguranja i koje se trenutačno nalaze u registru HANFA-e. Jedna od važnih promjena odnosi se i na obavezu da svi posrednici u osiguranju moraju uspostaviti određene interne procedure za upravljanje proizvodima i procjene rizika svake police osiguranja te o tome voditi pripadajući evidenciju, a u cilju što kvalitetnije zaštite prava osiguranika. Osiguranja će se morati pozabaviti i IDD direktivom koja stupa na snagu donošenjem novog Zakona, a na tržište će i u 2019. svakako značajno utjecati nova regulativa o zaštiti osobnih podataka (GDPR) čija je primjena započela tijekom 2018. godine.

Kako je u 2018. raslo tržište osiguranja...
Ukupna bruto premija domaćih osiguranja u prvih deset mjeseci tekuće godine porasla je na 8,35 milijardi kuna, što je 9,52 posto više nego u prvih deset mjeseci solidne 2017. godine. Pritom je premija neživotnih osiguranja dosegla 5,7 milijardi kuna što je za 500 milijuna kuna više nego godinu ranije ili 9,81 posto plusa, dok je premija svih vrsta životnih osiguranja porasla s 2,4 na 2,6 milijardi kuna ili 8,9 posto više nego u 2017. Prema vrstama osiguranja najveći komad premije otpada na životna osiguranja koja su prema podacima Hrvatskog ureda za osiguranje porasla 17,07 posto i čija je premija na kraju listopada iznosila 2,1 milijardu kuna što je 307 milijuna kuna više u odnosu na kraj listopada 2017. Od ostalih vrsta životnih osiguranja spomenuti se moraju ‘životna ili rentna osiguranja kod kojih ugovaratelj osiguranja snosi rizik ulaganja’. To su naravno unit-link, fondovske police. Taj segment tržišta u ovoj godini malo slabije radi - premija je pala s 485 milijuna kuna u 2017. godini na 404 milijuna kuna u ovoj što je nemali minus od 16,54 posto. Za jedan i pol posto pala je i ukupna premija dopunskih osiguranja životnih osiguranja čija premija sada iznosi 107 milijuna kuna, dok se iznos premije ugovorenog rentnog osiguranja smanjio s 23 na samo 14,5 milijuna kuna ili 38 posto. Rentno osiguranje ipak se ne može ‘boriti’ protiv uplata u treći mirovinski stup koje su obilno sufinancirane i od strane države. U segmentu neživotnih osiguranja tektonskih promjena nije bilo. Glavninu premije i dalje diktira tržište automobila i ostalih cestovnih vozila, ponajprije obvezno auto i kasko osiguranje. Pritom 1,84 milijarde kuna bruto premije otpada na osiguranje od odgovornosti za upotrebnu motornih vozila što je porast od 6,64 posto ili 115 milijuna kuna. Obvezno auto osiguranje predstavlja petinu cijelog osigurateljnog tržišta u Hrvatskoj. Za 138 milijuna kuna porasla je premija kasko osiguranja cestovnih vozila i to s 742 na 880 milijuna kuna ili 18,66 posto, što je odraz povoljne situacije na domaćem autotržištu koje bere plodove veće osobne potrošnje, porezne reforme i pozitivnih trendova u gospodarstvu. Nakon kaska, iduće najzastupljenija stavka su ‘Ostala osiguranja imovine’, drugim riječima pretežito osiguranja nad nekretninama u iznosu od 628 milijuna kuna što je 17,69 posto rasta u odnosu na listopad 2017. Po zastupljenosti slijede osiguranje od požara i elementarnih šteta s 561 milijunom kuna premije i rastom od četiri posto, zdravstveno osiguranje s 447 milijuna kuna premije i 7,67 posto rasta, osiguranje od nezgode s 385 milijuna kuna premije i šest posto rasta te ostala osiguranja od odgovornosti s 340 milijuna kuna premije i deset posto plusa. Vrijedi spomenuti da je tržišni segment osiguranja kredita porastao za petinu i sada broji premiju od 200 milijuna kuna. Očekivano s rastom tržišta raste i iznos likvidiranih šteta. Tako su u deset mjeseci one dosegle 4,5 milijarde kuna, što je 11,38 posto rasta i što će na kraju godine sigurno i ostaviti utjecaj na profitabilnost nekih osiguravajućih društava. U neživotu likvidirane su štete od 2,6 milijardi kuna (+7,66 posto), a u životu 1,8 milijardi kuna ili čak 17 posto više nego lani.

...a kako su se za položaje izborili konkurenti
Gotovo točno trećinu domaćeg tržišta (29,43 posto) drži Croatia osiguranje. Otkako je prešao iz državnih u privatne ruke rovinjske Adris grupe, ovaj tržišni div sve uspješniji brani svoj obilati dio tržišnog kolača. Ukupna premija u deset ovogodišnjih mjeseci iznosila im je 2,45 milijarde kuna što je sedam posto plusa u odnosu na isto razdoblje lani. Pritom vrijedi zabilježiti da su barem u promatranom razdoblju oteli primat Allianzu koji više nije najveći životni osiguratelj - Croatia pod životnim ima gotovo ravno pola milijarde kuna premije ili deset posto više nego lani, dok Allianz pod upravom ima 434 milijuna kuna ili 0,73 posto manje nego lani. Što se neživota tiče, Croatia je podebljala premiju za 6,3 posto te ona iznosi 1,96 milijardi kuna. Pojedinačno, drugi najveći osiguravatelj u zemlji je Allianz s 11,91 posto ukupne premije ili dva posto više nego lani. Allianzovih 994 milijuna kuna premije raspoređeno je u život (434 milijuna kuna) i neživot s 560 milijuna kuna premije ili četiri posto više nego lani. Kada se zbroje tri perjanice Agrama (Euroherc, Jadransko i Agram Life), one su ipak znatno veće od Allianza te njihova premija vrijedi 1,69 milijardi kuna. U sastavu Agrama dominira Euroherc, jedan do lidera u segmentu osiguranja cestovnih vozila s premijom od 889 milijuna kuna, što je impresivnih 23 posto rasta u prvih deset mjeseci. Dobra je godina i iza drugog neživotnog osiguranja u Agramu, Jadranskog osiguranja, koje je skupilo 530 milijuna kuna premije i uhvatilo 13 posto rasta, dok se s 5,5 posto plusa i premijom od 272 milijuna kuna mogu pohvaliti i u Agram Lifeu. U sredini poretka gdje su mrtvu trku vodili Generali i Wiener, za sada bolje stoji Wiener kojem je premija uvećana za trećinu na 645 milijuna kuna. U postocima Wienere je šampion rasta no vjerojatno je dio polica već prebačen iz Erste osiguranja koje su preuzeli. Prema HUO-u, na računima Erste osiguranja ima još 125 milijuna kuna premija koje će se u idućoj godini dobrim dijelom pribrojiti Wieneru koji će tako postati četvrto najveće osiguranje u zemlji. Spomenuto Generali osiguranje s krajem listopada stalo je na ravno 600 milijuna kuna premije, što je također neloših 22 posto rasta. Vrlo blizu premije od pola milijarde kuna premije stoji i Uniqa, koja je rasla 3,46 posto. S više od 300 milijuna kuna premije mogu se pohvaliti i Triglav (+8,03 posto) i Grawe (+4,33 posto). Merkur je uhvatio dva posto plusa i 220 milijuna kuna premije, dok je HOK ‘u plusu’ četiri posto s premijom od 179 milijuna kuna.

Tržište raste brže nego što je raslo prije deset godina
Ono što čelni ljudi domaće osigurateljne industrije govore već godinama počelo se događati 2018. Potencijal industrije, koji je u kriznim i protekle tri godine bio zatvoren ove se godine konačno oslobodio zbog čega tržište raste brže nego što je raslo prije deset godina, u idiličnoj 2007. i 2008. Predsjednica Uprave Wiener osiguranja VIG, Jasminka Horvat Martinović kazala je Svijetu osiguranja kako ta kuća raste brže od tržišta u segmentu neživotnog osiguranja, s fokusom na osiguranje imovine i osiguranje od odgovornosti. Važna je, kaže Horvat Martinović i potreba za korporativnim segmentom osiguranja gdje je ostvaren rast veći od pedeset posto. Što se cijelog tržišta tiče, ona smatra da bi iduće godine BDP konačno trebao dosegnuti razinu na kojoj je bio prije deset godina. “Daljnji rast očekuje se s porastom investicija i jačanjem gospodarstva. Stalna ulaganja u napredne tehnologije te razvoj proizvoda i zaposlenika neophodni su kako bi u svakom trenutku bili u mogućnosti odgovoriti na izazove tržišta i uspješno držati korak s konkurencijom” rekla je. Igor Pureta, predsjednik Uprave Grawea kaže kako je zadovoljan premijom koju je do sada ostvario. Pohvalio se rastom od 6,3 posto u neživotu i 3,3 posto u životnom osiguranju. U ukupnoj premiji klasično životno štedno osiguranje u Graweu ima udio od 56,6 posto, a slijedi ga osiguranje od odgovornosti za upotrebu motornih vozila (13,4 posto).
Gotovo točno trećinu domaćeg tržišta (29,43 posto) drži Croatia osiguranje. Otkako je prešao iz državnih u privatne ruke rovinjske Adris grupe, ovaj tržišni div sve uspješniji brani svoj obilati dio tržišnog kolača

“Za nas je 2018. uspješna poslovna godina, a na tržištu osiguranja obilježena je najvećim premijskim uzletom nakon krize. Čini se kako je cjelokupna gospodarska situacija utjecala i na buđenje našeg tržišta koje ima kontinuirani rast od 2015. do danas. Međutim ne bih tu isključio ni kontinuirani rad financijskog sektora na poboljšanju financijske pismenosti koji pridonosi razumijevanju financijskih proizvoda, odnosno njihovih prednosti. Također, sve se češće u javnosti raspravlja o mirovinskoj reformi, odnosno održivosti mirovinskog sustava i produljenju radnog vijeka te o iseljavanju koje će sigurno dodatno nepovoljno utjecati na cjelokupnu situaciju. Sve to podiže svijest radno aktivnog stanovništva o odgovornosti prema vlastitom ‘sutra’ i brizi za život u mirovini. Stoga vjerujem da postoji i određen dio ljudi koji, svjesni situacije, razmatraju druge oblike dugoročnog ulaganja koje će im olakšati život u mirovini. Vjerujemo da bi, ako se ovako nastavi, tržište moglo ponovno doseći dvoznamenkastu stopu rasta kao što je to imalo u vremenima prije krize”, kaže Pureta.

Borba jeftinim policama staje, fokus se stavlja na kvalitetu
U Uniqa osiguranju kažu kako bi poslovnu 2018. godinu nazvali godinom u kojoj se osigurateljni potencijal počeo ostvarivati, a to se odrazilo i na rezultatima. U usporedbi s 2017. godinom premija je rasla i u neživotnim osiguranjima i u osiguranjima života. Najveći rast premije Uniqa bilježi u osiguranjima života koja su povezana s ulaganjima, u osiguranjima motornih vozila te u zdravstvenom osiguranju čija je kvaliteta prepoznata na tržištu.

“Na rast premije i potrošnje općenito utječe povećanje raspoloživog dohotka stanovništva uslijed rasta plaća, niske kamatne stope na depozite, te povećanje pouzdanja, raspoloženja i očekivanja potrošača zbog ekonomskog rasta i povećanja zaposlenosti. Vjerujemo da će se povoljna ekonomska zbivanja pozitivno odraziti na daljnji rast sektora osiguranja. U broju sklopljenih polica osiguranja cijelo tržište je raslo za 5,7 posto od čega po broju osiguranja prednjače osiguranje od nezgode, putno osiguranje i auto odgovornost. Izuzmemo li AO iz ovog broja budući da je to obvezno osiguranje, značajan porast broja osiguranja od nezgode i putnog osiguranja ukazuje na porast svijesti i znanja građana o potrebi prijenosa pojedinih rizika na osiguratelje. Budući da je rast premije na tržištu u prvih 10 mjeseci 2018. godine iznosio 9,5 posto, a porast broja osiguranja 5,7 posto evidentno je došlo do povećanja prosječne premije na tržištu osiguranja, i to u svim najvažnijim kategorijama osiguranja. Postojeći trendovi ukazuju da se konkurencija između osiguratelja prestaje bazirati na niskoj cijeni, te se sve veći fokus stavlja na kvalitetu i zadovoljstvo klijenta, a i naša recentna iskustva pokazuju da su klijenti sve svjesniji kako najjeftinije često nije najbolje – pogotovo u slučaju realizacije rizika tj. isplate štete. U idućoj godini očekujemo nastavak trenda povećanja premije osiguranja uslijed povećanja osviještenosti klijenata, rasta raspoloživog dohotka i kvalitete proizvoda osiguranja”, komentiraju u Uniqa osiguranju.

Gdje su prilike za rast u 2019.
‘Medeni mjesec’ na domaćem tržištu zasigurno se neće nastaviti sam po sebi, pa smo osiguratelje pitali gdje su najveće prilike za rast iduće godine. U Wieneru nam kažu da je jedan od najvećih potencijala za rast leži u zdravstvenom osiguranju.
Ograničavajući faktor i dalje će biti manjak radne snage koji je pogodio gospodarstvo, ali ga osiguratelji još uvijek ne osjećaju

“Na području dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja puno je mjesta za napredak, jer ako gledamo situaciju na svjetskom tržištu. Dokazano najbolji zdravstveni sustavi u svijetu su oni koji kombiniraju javno i privatno zdravstvo”, kažu. Wiener osiguranje će i u 2019. nastaviti s razvojem različitih kanala distribucije. “Cilj nam je dodatno osnažiti i educirati već postojeću internu mrežu prisutnu na skoro 100 prodajnih mjesta diljem Hrvatske, kao i nastavak uspješne poslovne suradnje s vanjskim partnerima, brokerima, agencijama i strateškim partnerom Erste bankom. U Hrvatskoj je još uvijek prisutan negativan trend relativno niske premije osiguranja u odnosu na prosjek u Europskoj uniji. Kroz Hrvatski ured za osiguranje (HUO) osiguratelji zajedno rade na edukaciji građana. Vjerujemo da je jedan uzroka velike razlike u premiji u nedostatku financijske pismenosti građana, a promjena trenutnog stanja bit će jedan od izazova svih osiguratelja u 2019”, dodaju u Wieneru. Poručuju i da će ograničavajući faktor i dalje biti manjak radne snage koji je pogodio gospodarstvo, ali ga osiguratelji još uvijek ne osjećaju: “Poslodavci trebaju ulagati u svoje zaposlenike jer je njihov trud, lojalnost i angažman ključan za uspjeh svake tvrtke. Kao društvo imamo svoje metode kojima se borimo protiv ovog negativnog trenda. Naša visoka pozicija na tržištu je dobar je pokazatelj da to zaista i radimo kvalitetno. Potrebni su nam kreativni ljudi, spremni na promjene i brzo usvajanje novih znanja i vještina. U današnje su vrijeme, osim naravno financijskih, iznimno važni i drugi aspekti motivacije zaposlenika kao što je fleksibilno radno vrijeme, mogućnosti raznih vrsta edukacija u zemlji i inozemstvu te osjećaj pripadnosti organizaciji koja posluje na društveno odgovoran način i angažirana je u socijalnim aktivnostima u okruženju u kojem posluje”‘.

Dospijevaju depoziti – prilika za unit linked proizvode
U Uniqa osiguranju kažu kako će se cjelokupna financijska industrija, pa tako i djelatnost osiguranja, i u budućnosti će se morati prilagođavati promjenjivoj ekonomskoj situaciji, zahtjevnim regulatornim propisima i novim generacijama klijenata koji traže još bržu i efikasniju uslugu, a to je moguće jedino digitalizacijom poslovanja. Oni su, kažu, već odavno u digitalnoj eri jer se kod njih niz polica može kupiti online, klijenti imaju na raspolaganju portal s osobnim profilima, a u poslovanju im pomažu roboti.

“Sljedeće godine još aktivnije ćemo raditi na ubrzanju poslovnih procesa u cilju što kvalitetnijeg odnosa sa zaposlenicima, klijentima, partnerima i dobavljačima. U postupku smo izdavanja certifikata za sustav upravljanja kvalitetom u skladu s normom ISO 9001:2015. Certificiranje ovom međunarodnom normom povećava konkurentnost Uniqe na tržištu osiguranja, a klijentima dodatno potvrđuje našu sposobnost ispunjenja njihovih zahtjeva. Što se konkretnih proizvoda tiče, priliku za životna osiguranja vidimo u dospijeću depozita stanovništva jer bi zbog niskih kamatnih stopa moglo doći do prelijevanja štednje iz depozita u unit/index-linked proizvode životnog osiguranja. Naši zaposlenici su naša najveća snaga i zato velik trud ulažemo u poboljšanje kvalitete ljudskog potencijala. Demografska slika Hrvatske, narušena iseljavanjem, utječe na cjelokupno gospodarstvo, mirovinski sustav. Konkretan problem nedostatka radne snage kao posljedice iseljavanja još nismo osjetili u većoj mjeri budući da profil ljudi koje tražimo i u Hrvatskoj vrlo dobro kotira na ljestvici zaposlenosti, a i uvijek smo spremni dati šansu za napredovanje svakome tko se pokaže kvalitetnim na svom radnom mjestu”, kažu u tom osiguranju.

Igor Pureta, šef Grawea kaže kako je svaki izazov, ujedno i nova prilika za rast, razvoj i uspjeh. “U GRAWE-u bilježimo kontinuirani rast što je svojevrsni pokazatelj da smo na dobrom putu i da primjenjujemo procese i pristup radu koji nam omogućava da se uspješno prilagođavamo promjenama. U tom nam dijelu uvelike pomaže bogato iskustvo i 190 godina duga tradicija našeg matičnog poduzeća u Austriji, kao i suradnja s drugim zemljama članicama našeg koncerna koja donosi raznolikost i sagledavanje situacije iz različitih kutova. Ograničenja su svakako izazovi na tržištu rada zbog trenda smanjenja broja stanovništva čemu doprinosi ne samo pad nataliteta, već i porast iseljavanja u druge zemlje Europske unije. Iako mi trenutno ne osjećamo posljedice, prijeko je potrebno ovakvom trendu pristupiti vrlo ozbiljno i odgovorno i raditi na mjerama zadržavanja kvalitetnih radnih kadrova u Hrvatskoj”, zaključuje ovu priču Pureta.

Nikola Sučec