Miran san i sigurnosna mreža u slučaju iznenadnog troška

Datum objave: 14.11.2017., 13:47
Iznajmljivanje turističkoga smještaja cvate. Turizam se budi i čini se kao da nema osobe s imovinom u kojoj ne živi a koju želi ili ju već jest prenamijenila za iznajmljivanje turistima čiji broj u Hrvatskoj  brzo raste iz godinu u godinu. Štete u takvim, često korištenim nekretninama nisu rijedak slučaj i zadaju težak udarac budžetima iznajmljivača. Međutim, osiguranjem nekretnine i uz nju vezane opreme vješto se, uz povoljnu premiju, mogu izbjeći ovi problemi. Velik dio iznajmljivača, međutim, ignorira nužnost osiguranja.
Brojke su fascinantne. U 2017. godini broj turista u Hrvatskoj probio je rekorde i nema naznake da će trend oslabjeti. Samim time i ponuda se značajno povećala, ne samo na moru, već i u kontinentalnim dijelovima Hrvatske. Ovo pozitivno kretanje donosi napredak gospodarstva, poglavito na mikro razini, na razini kućnoga budžeta iznajmljivača. Međutim, ovakva situacija sa sobom nosi i neke rizike, te se često događa da turisti za sobom ostave značajnu štetu na namještaju, skupim hotelskim plahtama u koje mnogi ulažu, dogodi se poplava u kupaonici ili se ošteti televizor. Ovdje se javljaju dva problema, odnosno dvostruki gubitak novca; cijena popravaka štete i činjenica da svakim danom najmodavac gubi profit dok smještaj nije u funkciji.

Nažalost, vremena su takva da se sav novac iz obiteljskih budžeta troši na hranu i režije, te je teško staviti novac na stranu 'za crne dane'. Povrh toga, opće je poznata činjenica da Hrvati nisu štedljiv narod, ni približno primjerice kao Nijemci, koji u svojoj skromnosti kroz razgovor znaju provući rečenicu 'Ne štedimo koliko bismo mogli.' Mladi možda čak i najmanje naginju štednjama, što zbog neredovitih prihoda, što zbog donošenja kratkoročnih odluka, na koje su često i prisiljeni zbog nesigurnosti posla. Najbolji primjer toga je skup najam koji 'friški' diplomanti i mladi profesionalci plaćaju u velikim gradovima, a kombinacija mladosti i nedostatka novca rezultira nevođenjem računa o budućnosti.

Isto vrijedi i za iznajmljivače – za potrebe ovoga teksta u jednoj smo od grupa iznajmljivača na društvenim mrežama proveli anketu i pitali jesu li osigurali svoje turističke objekte. Rezultat nije iznenadio – otprilike tri četvrtine subjekata kazalo je da nema osiguran svoj apartman. Komentari ispod ankete uglavnom su upozorenja kolegama da što prije osiguraju svoj turistički smještaj, a navode se i neki od nesretnih slučajeva. Primjerice, gost je u jednome objektu polomio vrata tuš kabine pritom se malo i ozlijedivši, a osiguranje je pokrilo taj trošak. Naravno, ovdje se postavlja pitanje osiguranja gostiju protiv nesretnih slučajeva, no to je neka druga priča, također vrijedna promišljanja. Važno je napomenuti da od velikih novčanih izdataka uslijed štete štitite i gosta koji tada plaća manje ili uopće ne pokriva štetu. Takva politika iznajmljivanja stimulira retenciju gostiju, pozitivan WOM (Word-of-Mouth) i privlačenje novih turista.

Prateći grupe iznajmljivača na Facebooku često se može čitati o ponašanjima gostiju koja rezultiraju štetom. Primjerice, nije rijedak slučaj da gost otvori sve prozore i namjesti klima uređaj na 18 stupnjeva, te ode na plažu. Takav rad uređaja može dovesti do štete, ponekad i nepopravljive, uslijed  pregrijavanja. Kad je u pitanju kupaonica, poplave su nešto kroz što je vjerojatno prošao gotovo svaki iznajmljivač jer gosti ponekad ne zatvaraju vodu. Peče se roštilj na malim balkonima te su neki iznajmljivači zbog mirisa dima i crnih mrlja primorani zidove apartmana ponovo prebojati.

Sve ovakve, ali i mnoge druge nezgode mogu biti skupe i 'pojesti' velik dio profita na koji se oslanjaju tisuće obitelji u gotovo svakome kutku Hrvatske. Shvaćeno na ovaj način, štete su egzistencijalna prijetnja a police osiguranja jedini logičan odgovor na upravljanje rizikom.

Naše tržište srećom nudi individualno prilagođene police koje osiguravaju apsolutno sve predmete i objekte vezane uz iznajmljivanje smještaja. Tako se mogu osigurati i garaže, pa i biljke u i van objekta. Podno grijanje, bazen, hidromasažne kade, pokrivenost troškova čišćenja, rušenja, gašenja požara, micanja, zaštite, specijalnog otpada, sve vrste podnih obloga, prozori, kućanski aparati i mnogi drugi predmeti također se mogu osigurati. Naravno, tu su i police osiguranja protiv štete nastale uslijed poplava, požara, udara groma, tuča i odrona kamenja. Neke osiguravateljske tvrtke nude i 'nezaobilazno' osiguranje od pada svemirske letjelice, što nas je nasmijalo prilikom istraživanja za ovaj članak. No,i to je moguće.

Kada birate vrstu police, imajte na umu podneblje u kojem se vaš turistički smještaj nalazi – u kontinentalnim je mjestima možda bolje osigurati objekt od poplave, dok je na obali mudrije uzeti policu osiguranja protiv požara. Skuplji objekti zaslužuju posebnu pažnju zbog velike investicije koje se uz njih vežu. Stoga je osiguranje skupih kućanskih parata ili hidromasažne kade uistinu važna investicija jer vam omogućuje pokrivanje troška štete relativno brzo i bez zadiranja u vašu štednju ili profit što tada rezultira prolongiranjem dolaska do željenoga financijskog cilja.

Bez obzira na broj zvjezdica koje ima vaš turistički smještaj, adekvatna polica osiguranja može vam, na kraju krajeva, dati osjećaj mira kad je u pitanju vaš apartman. To znači izostanak nepotrebne brige 'hoće li se gostima dogoditi neka nezgoda'. Vjerujemo da bi se svi iznajmljivači složili da je u taj osjećaj vrijedno uložiti novac, vjerojatno i više nego položiti ga na bankovni račun.

Iva Trčić